Program ini bertujuan untuk membolehkan murid-murid :
- Menguasai kemahiran tertentu dengan mengikut aktiviti-aktiviti yang dipilih dan menggunakan bahan-bahan yang bersesuaian dengan kemampuan murid.
- Mendapatkan layanan dan kemudahan yang sesuai dengan keupayaan dan perkembangan mental individu.
- Mengurangkan beban masalah yang dihadapi oleh murid-murid yang lemah melalui bantuan guru dan pihak yang berkenaan ( pihak sekolah dan ibu bapa).
- Mengembangkan potensi dan minat mereka dalam pelajaran ke tahap yang lebih maju.
- Memperoleh serta mengukuhkan keyakinan diri dan sifat berdikari apabila berada dalam kumpulan dan masyarakat.
- Mendapat peluang yang sama seperti rakan-rakan mereka melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti sosial di dalam aktiviti-aktiviti sosial di dalam dan di luar bilik darjah.
- Meneruskan pelajaran dalam sistem persekolahan biasa atau sekolah khas yang bersesuaian dengan keperluan masing-masing.
Prinsip Pendidikan Pemulihan
Terdapat beberapa prinsip yang perlu dipatuhi dalam melaksanak pendidikan pemulihan. Antaranya ialah :
Menentukan objektif pendidikan pemulihan
Guru perlu mengetahui objektif yang hendak dicapai semasa pendidikan pemulihan dijalankan bagi membantu murid-murid mengatasi masalah pembelajaran, membimbing mereka mengubah sikap negatif dan tingkah laku yang menghalang pembelajaran dan mewujudkan keyakinan dalam diri. Guru juga harus memastikan aktiviti pengajarannya melibatkan deria rasa, penglihatan , pendegaran dan pertuturan.
Menyusun strategi pendidikan pemulihan
- Mengenal pasti murid-murid yang memerlukan pemulihan melalui ujian saringan, ujian diagnostik, laporan guru dan sekolah serta maklum balas daripada temu duga yang dibuat dengan ibu bapa.
- Mengenal pasti masalah pembelajaran yang dihadapi oleh murid yang antaranya terdiri daripada masalah dalam kemahiran lisan (mendengar dan bertutur), membaca dan menulis.
- Mengenal pasti punca-punca yang menjadikan murid-murid bermasalah dalam pembelajaran dari aspek fizikal, intelek, emosi dan pembelajaran.
- Merancang pelbagai aktiviti untuk menolong murid lemah sama ada secara individu, kumpulan kecil atau melalui rakan sebaya.
- Membaut penilaian untuk menentukan kemajuan yang bertujuan untuk mengekalkan pelajar dalam kelas atau dihantar ke kelas pemulihan.
- Menjalinkan hubungan mesra antara guru dengan murid dan murid dengan rakan sebayanya.
Merancang dan menyusun aktiviti pendidikan pemulihan
- Pemilihan dan aktiviti hendaklah berdasarkan kebolehan murid.
- Aktiviti hendaklah menekankan penggunaan bahan pelbagai bentuk untuk membolehkan murid menggunakan deria.
- Matlumat hasil kerja daripada aktiviti hendaklah disampaikan dengan segera
Memilih pendekatan, kaedah dan teknik yang sesuai
Terdapat pelbagai pendekatan, kaedah dan teknik yang boleh digunakan dalam melaksanakan aktiviti pemulihan. Antaranya:
- Pendekatan Deduktif
- Pendekatan Induktif
- Pendekatan Elektif
- Kaedah Komunikatif
- Pendekatan Main Sambil Belajar( Didik Hibur )
- Teknik Bercerita
- Teknik Latih Tubi
- Teknik Bersoal Jawab
No comments:
Post a Comment