Peranan Guru LINUS
- Melaksanakan kursus dalaman kepada semua guru setiap kali berkursus.
- Melaksanakan saringan bagi Lisan dan Bertulis dalam tempoh yang ditetapkan.
- Mengumpul data bagi mengenal pasti murid LINUS tegar, LINUS dan arus perdana.
- Mentadbir kelas dengan baik dan sesuai dengan tahap keperluan murid.
- Mengadakan perbincangan dengan FasiLINUS untuk penambahbaikan dalam pelaksanaan program LINUS.
- Mengisi data selepas setiap kali saringan ke portal NKRA secara atas talian mengikut tempoh masa yang ditetapkan.
- Mencetak dan menfailkan data yang telah diisi di portal NKRA.
- Sentiasa mendalami kaedah pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.
- Menjadi ahli jawatankuasa LINUS sekolah.
Peranan Guru Pemulihan
- Melaksanakan saringan bagi Lisan dan Bertulis dalam tempoh yang ditetapkan bersama-sama guru LINUS.
- Membantu guru LINUS dalam menyediakan media pengajaran.
- Merancang jadual waktu dan aktiviti untuk murid LINUS tegar dan murid pemulihan.
- Mengajar murid LINUS tegar.
- Menjadi ahli jawatankuasa program LINUS di sekolah.
Peranan Pentadbir Sekolah
- Mengenal pasti dan menentukan guru LINUS.
- Membentuk dan melantik jawatankuasa kerja LINUS di sekolah dan dipaparkan di papan kenyataan.
- Menyediakan fail-fail pengurusan LINUS.
- Membuat perancangan tahunan.
- Memastikan saringan LINUS dilaksanakan mengikut jadual yang ditetapkan.
- Memastikan dan mengesahkan data penguasaan murid/keputusan setiap saringan dimasukkan ke dalam portal NKRA mengikut tempoh masa yang ditetapkan.
- Memantau pelaksanaan program LINUS dan menjalankan tindakan susulan untuk penambahbaikan.
- Memberi motivasi kepada guru LINUS dan guru pemulihan.
- Memastikan guru LINUS dan guru pemulihan menggunakan modul LINUS yang dibekalkan oleh KPM.
- Bekerjasama dengan ibubapa/PIBG dalam memberi kesedaran, maklumat dan kepentingan program LINUS.
- Mencerap pelaksanaan PdP guru LINUS dan guru pemulihan.
No comments:
Post a Comment